Om man ska generalisera så kan man säga att the big five är författarens variant på de fyra f:en som är:
fakta
förståelse
färdighet
förtrogenhet.
Svanelids fem förmågor är istället:
analysförmåga
kommunikativ förmåga
begreppsförmåga
procedurförmåga
metakognitiv förmåga
Svanelid har kommit fram till att dessa förmågor är de grundläggande att jobba med genom att läsa alla olika ämnens kursplaner och utifrån dessa försökt hitta mönster och återkommande förmågor som kommer upp. Han säger sig då ha sett att den tydligaste korrelationen i kursplanerna är mellan just dessa förmågor. Han ger sedan ett exempel över hur dessa förmågor kan appliceras och krävas när man ska ut och segla för att visa att man kan applicera dessa förmågor i de flesta olika utmaningar man kan ställas inför och att dessa förmågor är en grund för att man ska klara av uppgifter på ett bra sätt. Han går sedan in mer exakt hur han ser på de olika förmågornas roll och hur man kan få in dessa i undervisningen.
Det ha uppkommit vis negativ kritik kring the big five då många tycker att dessa förmågor och hela boken saknar en vetenskaplig grund. Den är lite tyckande och allmänfunderande istället för att bygga upp dess innehåll med vetenskapligt underbyggda argument.
Personligen så uppskattade jag denna bok och tyckte att den väckte tankar på ett bra sätt samtidigt som den sammanfattade några viktiga förmågor på ett bra sätt. Jag skulle nog säga att jag föredrar the big five framför de fyra f:en då jag tycker att de i högre utsträckning är inriktade mot ett överskådligt tänkande. Att det i högre utsträckning utvecklar kritiskt tänkande medborgare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar