onsdag 16 september 2015

Seminarium om didaktiska dilemman

Den 24/8 Så fick vi i uppgift att föra en ämnesdidaktisk debatt inför klassen.
Vi skulle under detta seminarium ta upp något samhällsdidaktiskt dilemma som kan uppstå under undervisningen..Många i klassen valde ett politiskt tema och tog upp risker och fördelar med olika situationer inom detta område..Men även diskussioner om mobiltelefoner/ teknologins medverkan fanns med samt fördelar med att genomföra dramatiseringar inom utbildningen, exempelvis teater om en amerikansk domstol.
Jag och Gustav Karlström valde som många andra ett ämne i det politiska området, men till skillnad från flertalet andra grupper valde vi en lite annan infallsvinkel. De flesta andra grupper valde att fokusera på dilemmat som uppstår när man bjuder in politiker att tala inför skolan. Skall man bjuda in SD? varför? varför inte? 
Våran första frågeställning var: 
Då de flesta samtyckte om att eleverna ska kunna ta olika perspektiv så valde vi även att ta med en tredje frågeställning, nämligen:


Vi tog istället upp situationen politisk debatt i klassrummet där eleverna ska debattera utifrån olika politiska partiers idéer och åsikter.
Kan man som lärare få sina elever att debattera för åsikter de inte står för? Alltså kan man ¨tvinga¨ på sina elever ett parti, de absolut inte tror på. 
Vår andra frågeställning var:
Vad gör du om en elev motsätter sig det och vägrar?
Det som framkom i diskussionen var att de flesta tyckte att man skulle kunna se till att eleverna behöver kunna ta andras perspektiv och att de därmed borde kunna placeras i vilket politiskt parti som helst.
Då visade vi också vad kursplanen säger i området vilket ger uppbackning till denna åsikt då kursplanen säger: 
"Elever ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv".  

Då det finns partier som anses främlingsfientliga, bör man även låta elever som är mot deras åsikter och vill ha ett tydligt ställningstagande mot partier med sådana åsikter tvingas in i rollen som debattör för detta parti?
Detta var något vi exemplifierade för att problematisera ännu mer och för att sätta på sin spets.
Det blev då lite mer splittrat kring åsikterna vilket ledde till en helt okej debatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar