Detta seminarium leddes av Karin Sandén som arbetar som förstelärare på Linghemskolan.
Det som gjordes under detta seminarium var att vi genomförde en praktisk övning över hur man kan arbeta med olika politiska nivåer. Övningen gick ut på att vi blev inplacerade i mindre grupper om 5 och 5 och fick ut tre stycken kuvert som representerade olika politiska nivåer, dessa nivåer var kommunal, riksdag samt EU. Vi fick sedan ut fem stycken problem formuleringar som vi skulle placera ut på den nivå vi tyckte att denna fråga hörde hemma och då lägga frågan i det matchande kuvertet.
Efter vi utfört detta så skrev de olika grupperna upp sina resultat på tavlan för attvi sedan skulle kolla efter korrelation samt olikheter och kunna diskutera detta i helklass.
Efter detta gick vi tillbaka till grupperna igen för att göra en utvecklad variant av det hela där grupperna utan att veta det fick olika former av beslutsvarianter att förhålla sig till. En grupp fick majoritetsröstning en annan fick konsensus och den tredje fick 2/3 delars majoritet.
Alla grupper blev trots detta klara inom en ganska liknande tidsram varpå Karin berättade lite om hur det brukar gå i klasser där vissa blir klara väldigt snabbt medans grupperna med konsensus brukar bli frustrerade över att andra grupper blir klara mycket snabbare och att man sedan kan ha bra diskussioner kring hur man kommer fram till beslut i olika politiska system.
Personligen ser jag stora fördelar med att starta arbetsområden med övningar likt denna som är tankeväckande. Eleverna får en möjlighet att fundera och analysera kring frågor utan att det finns något rätt eller fel svar utan det som gäller är att kunna motivera varför man tycker som man tycker. Diskussionsövningar likt denna kan då väcka ett intresse för att utveckla mer kunskap på området.
För att man sedan kan utveckla kunskaperna efter detta med olika arbetssätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar