onsdag 2 september 2015

Digital portfolio

Samhället rör sig i en inriktning som blir mer och mer baserad på teknologi och it. Då är det väl inte mer än rimligt att vi som ska utbilda nästa generations arbetare och samhällsmedborgare ser till att integrera tekniken i undervisningen på något vis. Så det är med öppna armar jag öppnar mig för utmaningen med att själv examineras via den digitala portfolio jag skapar trots att mina tekniska kunskaper är högst begränsade.

Det som kursen ska ta upp är:
"Kursen tar upp massmedias roll i samhället och hur media påverkar opinionsbildiningen. Teorier och perspektiv på demokrati fördjupas och i relation till medias roll. Kursen lyfter fram globala perspektiv och i synnerhet formella dokument som Mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Vidare diskuteras elevers lärande om globala frågor i skolan. Centrala begrepp, förståelse av begrepp och bedömning av lärande är ytterligare inslag i kursen."

För att sedan få godkänt på kursen ska man kunna:
- diskutera massmedias innehåll och påverkan på opinionsbildning och demokratin.
- diskutera olika teorier och perspektiv i relation till demokratins förverkligande.
- diskutera centrala begrepp i samhällskunskapsämnet.
- redogöra för hur elevers lärande om EU-undervisning kan bedrivas
- diskutera elevers lärande och undervisning om globala frågor i skolan inklusive formella dokument som konventionen för mänskliga rättigheter. 
- analysera och argumentera för val av samhällskunskapsläromedel för årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
- diskutera prov, formativ och summativ bedömning samt nationella prov inom årskurs 7-9 samt gymnasiet.


Så dessa förmågor är alltså de jag ska visa att jag godtagit mig genom mitt lärande som jag ska låta er följa här på bloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar